niedziela, 17 listopada 2019r.

Jak zorganizować w firmie ekologiczne biuro

Wg raportu “Zdrowe zielone biura” opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego coraz więcej instytucji, organizacji, firm i międzynarodowych korporacji dostrzega społeczne, środowiskowe i finansowe korzyści zrównoważonego projektowania powierzchni biurowych. Z artykułu dowiesz się, jak w dwóch krokach sprawić, aby biuro w twojej firmie było bardziej proekologiczne.

Ekologiczna instalacja elektryczna w biurze

Produkcja energii elektrycznej to jedno z głównych źródeł emisji dwutlenku węgla do atmosfery, stąd redukcja jej zużycia w pośredni sposób przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia atmosfery. Na etapie wybierania nowej powierzchni biurowej warto zdecydować się na jasne przestrzenie z dużą ilością okien. Dostęp światła słonecznego nie tylko zmniejszy zużycie prądu w biurze, ale poprawi również termikę obiektu i zaowocuje redukcją kosztów ogrzewania. Decydując się na proekologiczną modernizację istniejącej powierzchni biurowej należy zainwestować w energooszczędne żarówki LED.

Ponadto, większość nowoczesnych urządzeń biurowych posiada wbudowaną funkcję stand-by, która przełącza je w stan uśpienia po ustalonym czasie bezczynności. Co prawda oszczędności z tytułu wcześniejszego wygaszania jednego monitora nie będą oszałamiające, ale jeśli tę drobną kwotę pomnoży się przez kilkaset wyświetlaczy w całym biurze to po roku zaoszczędzona kwota okaże się niebagatelna.

Coraz popularniejszym w ostatnich latach rozwiązaniem służącym zmniejszeniu kosztów energii elektrycznej jest instalacja na dachach przedsiębiorstw instalacji fotowoltaicznych. Pod płaszczem górnolotnego hasła dot. zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii kryje się jednak haczyk – ze względu na panujące w Polsce warunki klimatyczne, okres zwrotu inwestycji w OZE wynosi ok 20 lat, a więc mniej więcej tyle, ile wynosi żywotność typowej instalacji fotowoltaicznej. We współczesnych warunkach gospodarczych, gdzie horyzont planowania finansowego rozciąga się co najwyżej na 5 lat, inwestycja we własne baterie słoneczne wydaje się uzasadniona ekonomicznie wyłącznie wespół z dofinansowaniem zewnętrznym.

Ekologiczne meble biurowe

Wg badań amerykańskich naukowców w samych tylko Stanach Zjednoczonych każdego roku firmy wyrzucają na śmietnik ponad 1,5 miliona biurek i 8 milionów krzeseł biurowych. Jedynie 10% z nich poddawanych jest recyklingowi. Przyczyną tak niskiego odsetka może być z jednej strony wciąż niska świadomość ekologiczna menadżerów przestrzeni biurowych, jak również materiały, z których tworzone są zestawy mebli biurowych, które to nie nadają się do powtórnego przetworzenia.

Wybierając meble do zielonego biura należy zwrócić uwagę, aby były wykonane nadających się do recyklingu. W polskich warunkach powinna to być głównie stal/aluminium oraz drewno z rodzimych gatunków drzew. Powinno się unikać drewna egzotycznego, którego transport zostawia w środowisku znaczący ślad węglowy. Jeśli firma ze względów finansowych nie może pozwolić sobie na meble biurowe z drewna litego to warto zwrócić uwagę, aby materiały drewnopochodne posiadały certyfikat FSC, który potwierdza że surowiec do ich produkcji został pozyskany ze zrównoważonych obszarów leśnych.

Zapytaj o ofertę mebli biurowych dla siebie na stronie sklepu internetowego z wyposażeniem biur: https://www.mebledobiura.pl

Dodaj komentarz